چهارمین نشست کافه اقتصاد محتوا

چهارمین نشست کافه اقتصاد محتوا

کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ

💫 گزارش چهارمین دورهمی کافه محتوا:

🖊در ابتدای چهارمین جلسه از سلسله دورهمی های کافه محتوا که ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار شد، طبق معمول هر جلسه اخبار حوزه محتوا در ایران و جهان در دو هفته اخیر با مهمانان در میان گذاشته شد.

🔍 پس از آن در بخش موردکاوی میزبان آقای محمدرضا قاضی مقدم بودیم. ایشان در ابتدا از استارتاپ نوپای خود و تیمش با نام “باگت” و موفقیت های آن در این مدت کوتاه گفت. باگت، پلتفرمی است که با فراهم آوردن فضای آزمایشی برای کسب و کارها، شرکت ها و استارتاپ های مبتنی بر وب سایت، اپلیکیشن و نرم افزار به آنها کمک می کند تا قبل از ورود به بازار، باگ های موجود در business خود را شناسایی کنند و بتوانند اثرات منفی آن را روی ذهنیت کاربران کاهش داده، از ریزش مخاطب جلوگیری کرده و در نهایت رضایت کاربران را پس از ورود به بازار جلب کنند.

🖊 آقای قاضی مقدم بحث خود را با جایگاه محتوا در مارکتینگ شروع کردند و با ذکر نمونه های ناموفق در به کارگیری شیوه های بازاریابی برای رساندن پیام به کاربر، استفاده از خلاقیت را راه حل خروج از این مشکل بیان کردند. به کار گیری خلاقانه از رسانه های سنتی، اسامی خاص، کمک گیری از مخاطب در تولید و انتشار محتوا، استفاده از تبلیغ درست در جای درست و تبدیل تهدید به فرصت یا استفاده از ایرادات خود برای تبلیغ و جلب توجه از جمله روش های اثربخش و کم هزینه در بازاریابی است که به آنها اشاره شد.

🖊 در بخش اصلی کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ، میزبان آقای دکتر محمد اسدی بودیم. ایشان بعد از اشاره به الگوهای درآمدی که در همه کسب و کارها تکرار می شوند، به طور اختصاصی به مدل های درآمدی صنعت محصولات تصویری پرداختند.

✌🏼آقای اسدی این مدل ها را به طور کلی به دو بخش اصلی، مشتری محور و مبتنی بر طرف ثالث، تقسیم کردند. بخش مدل های مشتری محور خود به دو دسته مدل های صریح و پشتیبانی شده توسط فروشنده تقسیم شده و مدل های درآمدی مبتنی بر طرف ثالث شامل تبلیغات، اسپانسرشیپ و محتوای پولی می شوند. آقای دکتر اسدی با استناد به مطالب و مثال هایی که از این الگو ها در کتابی با عنوان “مدل های درآمدی در صنعت محصولات تصویری” به چاپ رسیده و ایشان نویسنده آن هستند، هرکدام از آن بخش ها را توضیح و به سوالات مهمانان پاسخ دادند.

🔍 در آخر هم مدل های درآمدی کمپانی والت دیزنی به عنوان خلاصه ای از تمام بحث های این جلسه مطرح شد؛ استودیوی تولید محتوا (انیمیشن، فیلم و …) ، شبکه های رسانه ای، محصولات مصرفی و رسانه های تعاملی، پارک ها و فضاهای تفریحی ۴ منبع اصلی کسب درآمد در این کمپانی است که میزان جذب درآمد در هرکدام از آنها متفاوت است و به گفته دکتر اسدی این تفاوت ناشی از اهمیت بهره برداری از منابع درآمدی است. برای مثال استودیو های تولید محتوا که خوراک دیگر بخش ها در زمینه پخش، سرگرمی و مرچندایزینگ را فراهم می کنند تنها ۱۷% از کل درآمد کمپانی را تامین می نمایند اما بیشترین سهم از درآمدها را شبکه های رسانه ای، با وظیفه فروش حق پخش محتوا و… در اختیار دارند.

 

 

 

مجله اقتصاد فرهنگ
سومین نشست کافه اقتصاد محتوا

سومین نشست کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ با موضوع "صنعت مرچندایزینگ یا تجاری سازی محصولات کاراکتر محور " برگزار شد....

دومین نشست کافه اقتصاد محتوا

در دومین جلسه از کافه اقتصادمحتوا و استارتاپ که عصر روز چهارشنبه ۵ دی‌ماه ۱۳۹۷ در کافه باکارا برگزارشد با...

مجله اقتصاد فرهنگ

یکی از خدمات گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ تولید محتواهای متنوع متنی، تصویری، ویدئویی و ... در حوزه اقتصاد فرهنگ و...