مشاوره و خدمات
مشاوره و خدمات

واحد استراتژی گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ به تشکل‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها در مهم‌ترین تصمیمات مربوط به کسب‌وکار کمک می‌کند. تصمیماتی از قبیل تعیین سبد محصولات و خدمات، تعیین مزیت رقابتی و برقراری هماهنگی بین فعالیت‌های کلیدی سازمان. همچنین واحد استراتژی گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ، در سه لایه‌ی برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی به کسب‌وکارها مشاوره‌ی اجرایی می‌دهد.

مأموریت کلینیک استراتژی:

• تحلیل محیط کسب‌وکار، فرصت‌ها و روندهای آینده
• جاری‌سازی تفکر استراتژیک در تمامی اجزای کسب‌وکار
• برنامه‌ریزی بلندمدت برای سازمان
• ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان فعالیت‌های صفی و ستادی کسب‌وکار
• ارزیابی عملکرد فعالیت‌ها

خدمات قابل‌ارائه در کلینیک استراتژی:

• مشاوره تعیین چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌های سازمانی
• تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک برای سازمان
• ارائه پیشنهاد‌ها در خصوص سبد کسب‌وکارها و سبد محصولات
• ارائه پیشنهاد‌ها در خصوص جهت‌دهی به فعالیت‌های کلیدی کسب‌وکار در جهت خلق مزیت رقابتی
• تنظيم و تدوين طرح کسب‌ و کار (Business Plan)
• مشاوره‌ی اجرایی در خصوص جذب و ادغام سازمان‌ها و شرکت‌ها
• استقرار سیستم کارت امتیاز متوازن به‌عنوان یک سیستم پیشرو جهت برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل استراتژی در بسیاری از کسب‌وکارهای موفق دنیا از جمله کسب‌وکارهای فرهنگی

 

 

سازمان‌های بازارگرا به دو عامل یعنی مشتری و رقیب توجه ویژه دارند. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از موسسات فرهنگی در کشورمان به نیازها و علایق مخاطبین توجه چندانی ندارند؛ به‌طوری‌که مخاطب اغلب نسبت به محصولات و خدمات تولیدشده توسط رقبای خارجی، اقبال بیشتری نشان می‌دهد. چنین شرایطی در برنامه‌های تلویزیونی، اسباب‌بازی و بازی‌های ویدئویی، نوشت‌افزار و در بسیاری از محصولات دیگر مشاهده می‌شود.
یکی از مهم‌ترین واحدها در مؤسسات فرهنگی موفق دنیا، واحد بازاریابی است. وظیفه این واحد شناسایی نیازهای مخاطبان، طراحی محصولات، خدمات و رویدادها بر اساس نیاز مخاطب، طراحی سیستم توزیع مناسب، طراحی و به‌کارگیری روش‌های حرفه‌ای تبلیغات، قیمت‌گذاری مناسب و... است. واحد بازاریابی و فروش گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ، چارچوبی جامع و اجرایی برای عارضه‌یابی فروش، بازاریابی، تبلیغات و برندینگ سازمان‌ها و کسب‌وکارهای فرهنگی و ابزار حل مشکلات آن‌ها را ارائه می‌دهد.

مأموریت کلینیک بازاریابی و فروش:

• افزایش فروش و ارائه خدمات بهتر
• افزایش آگاهی، ترجیح و وفاداری به خدمات کسب‌وکار
• افزایش سهم بازار
• افزایش بازار گرایی محصولات و خدمات مشتریان
• افزایش رضایت مشتریان و مخاطبین

خدمات قابل‌ارائه در کلینیک بازاریابی و فروش:

• عارضه‌یابی، بازاریابی و فروش مجموعه‌های فرهنگی
• شناسايي و تجزیه‌وتحلیل فرصت‌های مغفول مانده در بازار
• بخش‌بندی بازار(Segmentation)، انتخاب بازار هدف (Segment Selection) و جایگاه‌یابی در بازار (Positioning)
• ارائه پیشنهاد‌ها در خصوص طراحی کالاها و ارائه خدمات جدید
• ارائه پیشنهاد‌ها در خصوص بهبود قیمت‌گذاری
• طراحی سیستم توزیع مطلوب برای کسب‌وکار
• طراحی تبلیغات و ترفیعات اثربخش بر مبنای مدل‌های علمی
• اندازه‌گیری میزان اثربخشی تبلیغات
• طراحی معماری و استراتژی برند، تدوین شناسنامه برند و یکپارچه‌سازی نقاط تماس برند با مخاطب و مشتری
• اجرای تحقیقات بازاریابی و بررسی نظرات مخاطبان و مشتریان
• تحقیقات بازاریابی بر مبنای بازاریابی عصبی

 

امروزه تصمیم‌گیری‌های صحیح و به‌موقع بر مبنای اطلاعات دقیق و قابل‌اتکا لازمه‌ی موفقیت در فضای پر تغییر کنونی است و اطلاعات مالی یکی از مهم‌ترین منابع تحلیل و تصمیم‌گیری در رده‌های گوناگون هر سازمانی است. در همین راستا واحد مالی گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ با نظر به این مهم اهتمام خود را به رفع نیازهای مجموعه‌های فرهنگی درزمینه‌ی مسائل مالی و حسابداری قرار داده است. این واحد با برخورداری از نیروهای متعهد و دانش و تجربیات متنوع در زمینه مسائل مالی خدماتی مطمئن و متناسب با نیاز سازمان‌های فرهنگی را ارائه خواهد کرد.

مأموریت:

• سامان بخشیدن به سیستم حسابداری و مالی
• تأمین مالی مجموعه‌های فرهنگی و جذب سرمایه
• تنظیم رابطه مجموعه با سازمان امور مالیاتی

خدمات قابل‌ارائه:

• طراحی، استقرار و راه‌اندازی سیستم مالی
• معرفی نرم‌افزار حسابداری مناسب با نیازهای آن مجموعه
• انجام حسابداری جاری و معوق
• تهیه صورت‌های مالی اساسی
• تهیه انواع گزارش‌ها حسابداری مدیریت
• تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی
• بودجه‌بندی عملیاتی و سرمایه‌ای
• عارضه‌یابی مالی
• تهیه ساختار سرمایه
• تهیه گزارش‌ها حسابداری مالیاتی
• تأمین نیروی حسابداری و تشکیل تیم حسابداری
• ارائه آموزش و مشاوره حسابداری و مالی به مدیران و حسابداران

 

موجودیت سازمان‌ها بر پایه منابع مختلفی نظیر منابع انسانی، منابع مالی، مواد اولیه، تجهیزات، اطلاعات و دانش و... تشکیل‌شده است. مدیران با ایجاد هماهنگی و هدایت این منابع، سازمان را در مسیر اهداف حرکت می‌دهند. بدیهی است، در بین این‌ها، منابع انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا مؤلفه اصلی شکل‌گیری هر سازمان کارکنان آن سازمان است.
فرآیندهای مدیریت منابع انسانی سعی دارند بهترین شیوه را برای جذب، به‌کارگیری، توسعه و نگهداری نیروی کار را در اختیار سازمان‌ها قرار دهند.
درگذشته صرفاً کنترل منابع انسانی از طریق حضور و غیاب و کنترل انجام وظایف موردنظر سازمان‌ها قرار داشت؛ لیکن باگذشت زمان، رهبری نیروی انسانی برای پاسخگویی به نیازهای پیچیده سازمان‌ها در حوزه مدیریت منابع انسانی از پارامترهای مختلفی تشکیل‌شده و نظریه‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی در این حوزه ارائه‌شده است. واحد منابع انسانی گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ، چارچوبی جامع و اجرایی برای عارضه‌یابی سازمان در خصوص منابع انسانی، آموزش و توسعه، استعدادیابی، بهبود عملکرد و ارزیابی عملکرد منابع انسانی سازمان‌ها و کسب‌وکارهای فرهنگی ارائه می‌دهد.

مأموریت کلینیک منابع انسانی:

• شناسایی ضعف‌های واحد منابع انسانی مجموعه
• شناسایی و استخدام منابع انسانی باانگیزه و همسو با اهداف سازمانی
• اندازه‌گیری رضایت شغلی و ارائه‌ی راه‌حل‌های افزایش رضایت کارکنان
• اندازه‌گیری عملکرد کارکنان و شناسایی کارکنان برتر
• افزایش انگیزه‌ی و تعهد کارکنان
• افزایش دانش و مهارت‌های کارکنان

خدمات قابل‌ارائه:

• شناخت و عارضه‌یابی منابع انسانی و فرایندهای آن
• طراحی و تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی
• طراحی ساختار سازمانی
• تجزیه‌وتحلیل شغل و تدوین شرح شغل و شرایط احراز شغل
• طراحی سیستم‌های کارمند یابی، انتخاب و جذب نیروی انسانی
• نیازسنجی آموزشی شرکت و برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان
• طراحی و پیشنهاد مسیر پیشرفت شغلی، استقرار سیستم‌های گردش شغل و توسعه شغل
• طراحی سیستم انگیزش کارکنان شامل ایجاد سیستم‌های ارزیابی عملکرد، نظام‌های پاداش‌دهی و جبران خدمات و... بر مبنای مدل‌های مختلف
• استقرار نظام ارزیابی 360 درجه

 

یکی از مباحث مهم در کسب‌وکار، چگونگی مدیریت تولید و عملیات است. موضوع مدیریت تولید و عملیات در مباحث مدیریتی از سابقه‌ای بیش از صدسال برخوردار است. در این صدسال، مدیریت تولید و عملیات هم‌زمان با تغییر در شیوه‌های کسب‌وکار، متحول شده و امروزه علاوه بر اصول مدیریت علمی، شاهد دیدگاه استراتژیک بر مدیریت تولید و عملیات هستیم. صنایع فرهنگی به دلیل ماهیت صنعتی که دارند نیاز مبرمی به مدیریت تولید پروژه دارند.

مأموریت:

• سامان بخشیدن به فرایندهای تولید صنعتی محصولات فرهنگی
• ارائه الگوی رفع اشکالات تولید کالا و محصول پیش از انجام کار

خدمات قابل‌ارائه:

• برنامه‌ریزی و کنترل تولید و مواد
• برنامه‌ریزی و کنترل موجودی‌ها
• برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات
• برنامه‌ریزی حمل‌ونقل مواد
• کدینگ اقلام انبار
• طراحی کارگاه و کارخانه
• مطالعه کار، زمان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی
• نحوه استقرار و چیدمان ماشین‌آلات و تجهیزات تولید
• برنامه‌ریزی حمل‌ونقل (جاده‌ای، ریلی، دریایی، ترکیبی)
• بهبود فرایندهای کسب‌وکار
• مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
• مدیریت لجستیک
• مطالعه و پژوهش درزمینه مفاهیم‎، الگوها و روش‎های نوین مدیریت تولید و عملیات

 

 

در سطحی از جامعه جاافتاده که برای هر اقدام و قرارداد و کاری به فکر پیش‌بینی امور حقوقی هم هستند. این دسته از افراد جامعه روابط حتی روزمره خود را مکتوب می‌کنند و در تنظیم قراردادها، روابط مالی و... مشاوره حقوقی را ضرورتی مهم می‌دانند. مسئله اینجاست که تأسیس رکن مشورتی حقوقی تا چه میزان بر تسریع روند خودکفایی فرهنگی تأثیر خواهد گذاشت و این آثار آن در کجا به منصه ظهور خواهید رسید؟ و این نهاد تا چه میزان می‌تواند مخاطرات ناشی از عدم آگاهی به قانون را از مجموعه‌های فرهنگی دور نماید؟ با انجام خدمات ارائه‌شده در این طرح سعی شده است این دغدغه‌ها را تا حد امکان کاهش داده و مجموعه‌های فرهنگی از چالش‌های مرتبط با این مسائل محفوظ بمانند.

مأموریت کلینیک حقوقی:

• ارائه راهکارهای حقوقی حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و کمک به رشد مجموعه‌ها و ارتقاء علمی و عملی آن‌ها در فرآیند تولید (محتوا و سخت‌افزار)
• حمایت حقوقی از مجموعه‌ها و تولیدات فرهنگی و پیشگیری از ایجاد چالش‌های حقوقی جبران‌ناپذیر در روند فعالیت مجموعه‌ها
• صیانت از مالکیت مادی و فکری مجموعه‌ها

مزایای استفاده از خدمات کلینیک حقوقی:

• سرعت عمل در ارائه خدمات
• تطبیق خدمات با فعالیت مجموعه‌ها
• نگاه تخصصی به مسائل حقوقی مجموعه‌ها با رویکرد اقتصاد فرهنگ
• امانت‌داری و احترام به سیاست محرمانگی

خدمات قابل‌ارائه:

• کلیه امور مربوط به قراردادها و پیمان
• ثبت مؤسسات و مجموعه‌ها
• انجام کلیه امور مربوط به مالکیت فکری
• مشاوره حقوقی تخصصی در تمامی امور